Nana
Émile Zola„Nana, unul dintre tipurile cele mai vii create de Zola, capătă dimensiuni mitice, reprezentative pentru societatea depravată a celui de-al doilea Imperiu.” - Ion Brăescu
„Romanul "Nana" este si nu este, in acelasi timp cronica avatarurilor unei prostituate pariziene din vremea lui Napoleon al III-lea, rezultat splendid si putred totodata al unei ereditati marcate de nebu?nie, alcoolism si mizerie, poleite cu aspiratii de minima demnitate si respectabilitate burgheza. Pentru a o infatisa pe Nana si lumea ei, Emile Zola s-a documentat cu asiduitate, construind un intreg dosar de date privind „surorile” ei din reali?tate, pe care le contopeste in perfectiunea viciului, infatisat in toate etapele evolutiei sale. [...] In era in care se intra la moartea eroinei noastre, Nana insasi devine o faptura de proportii mitice. Fara insa a inceta asa cum intuise Gustave Flaubert sa fie reala. Atat de reala, incat orice femeie poate regasi, citindu-i istoria, ceva din fiinta ei profunda si tainic ascunsa. Creand-o pe Nana, Zola a creat Femeia.” - Ileana Mihaila
„L-am considerat întotdeauna pe Émile Zola unul dintre cei mai marcanţi reprezentanţi ai secolului al XIX-lea. [...] Căci cum să nu recunoşti în epopeea lui Zola simbolismul şi înclinaţia spre mit, care, în pofida întregii sale forţe drastice şi a unei brutalităţi odinioară scandaloase puse în slujba adevarului, îi înalţă universul până la supranatural?” - Thomas Mann