Gramatica limbii romane pentru gimnaziu
Gabriela Pană Dindelegan (coordonator)Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” / Facultatea de Litere, Universitatea din București.
De ce o gramatică școlară? Pentru că, odată cu noua Programă, este momentul cel mai potrivit pentru regândirea acestui tip de gramatică, mai puțin deschis, prin natura lui, înnoirilor teoretice și descriptive. Interesul pentru o gramatică școlară, adusă la zi sub aspectul exigențelor didactice și științifice, este o preocupare general europeană.
Ca noutate a cărții, se insistă asupra unei legări a gramaticii și de alte obiective decât cele pur gramaticale: relația dintre gramatică și formarea cuvintelor, gramatică și comunicare, gramatică și fonetică, gramatică și lexic, gramatică și stilistică. De asemenea, este prima gramatică școlară care încearcă raportarea gramaticii românești la gramaticile altor limbi, cunoscute elevilor de la lecțiile de limbi străine, pentru a le transmite acestora ideea de învățare conștientă și comparativă.
Cartea propune și o serie de exerciții, însoțite de rezolvări integrale. Diversitatea tematică și de obiective a exercițiilor îl pun pe elev în situațiile cele mai diverse, ferindu-l de rutină și de limitarea cerințelor
Gramatica de față nu este un manual școlar și nu se substituie manualelor școlare, ci reprezintă un auxiliar pentru elevi și profesori în aprofundarea cunoștințelor de gramatică pentru clasele gimnaziale.